AnnA
Ensor X Einstein
"Ensor X Einstein" stelt de historische ontmoeting voor tussen de creatieve geesten van James Ensor en Albert Einstein, 90 jaar nadat ze elkaar voor het eerst ontmoetten.
De tentoonstelling is geïnspireerd op het boek Ensor-Einstein van Xavier Tricot uit 2005.
Deze juxtapositie van portretten symboliseert de confrontatie tussen artistieke verbeelding en wetenschappelijk denken, en benadrukt hun rijke persoonlijkheden die aanwezig waren op de oevers van de Noordzee in 1933.
Baron James ENSOR
Het werk van James Ensor wordt gekenmerkt door humor en satire. Deze provocerende en innovatieve kunstenaar inspireerde AnnA tot een ondeugend werk.
Het zwart-wit portret van James Ensor is versierd met een kroon die zijn baronie voorstelt en een rode clownsneus geïnspireerd op het werk van Feldmann.
Belgische biljetten van 100 frank, nu verouderd, zorgvuldig gerangschikt en 10° gekanteld, vormen de achtergrond en benadrukken het gezicht van een enkel biljet van 100 frank.
"Baron James Ensor" is een knipoog naar het controversiële onderwerp van geld in de kunst.
Rebus James Ensor n° 1
"Rebus James Ensor n° 1" is een speels, visueel kunstwerk opgebouwd rond een picturale voorstelling die inspeelt op de sonore nabijheid van de woorden "James Ensor" en "J'aime Ensor".
Op de achtergrond vormt het karakteristieke portret van Ensor - de leidraad van AnnA's werk, ontleend aan het Belgische biljet van 100 frank - een decor dat de essentie van de kunstenaar oproept.
De maskers uit Ensors werk "Dood en maskers" uit 1897 stellen James Ensor voor als de schilder van gekke, boze maskers.
Het goud voegt een laag van economische symboliek toe, die de artistieke en monetaire waarde van Ensors werk oproept en tegelijkertijd vragen oproept over de relatie tussen kunst en geld.
Rebus James Ensor n° 2
"We zijn allemaal jong of we zullen jong zijn“
(citaat van James Ensor, Picturale Pennevruchten)
"Rebus James Ensor No. 2 is een digitale creatie die de jeugdige geest van de grote Oostendse meester tot leven brengt.
De man achter de maskers
Ensor hield van het absurde, van maskers en decors.
"De man achter de maskers" is een digitaal kunstwerk dat een daad van zelfspot en zelfbevestiging voorstelt, geïnspireerd op zijn Zelfportret met gebloemde hoed (1883) en de fusie van invloeden van hedendaagse kunstenaar Hank Willis Thomas 126 Hundred Dollar Bills (2019).
Dit werk sluit aan bij de tentoonstellingen in het James Ensorhuis in Oostende:
-Zelfportretten van 21 maart 2024 tot 16 juni 2024;
-Satire, parodie, pastiche van 19 september 2024 tot 12 januari 2025.
Het werk is beschikbaar in twee versies, met de kleuren van de Belgische vlag en die van de stad Oostende